The ultimate trap: a tale of horizons, singularities, and black holes. Outreach colloquium on the occasion of The Nobel Prize in Physics 2020

Penrose Nobel
Roberto Emparan, ICREA-ICCUB

Col·loqui divulgatiu sobre la formació de forats negres com a predicció sòlida de la teoria general de la relativitat.

Fa més de cinquanta anys, un jove matemàtic anomenat Roger Penrose va revolucionar l’estudi de la gravetat i l’espai-temps introduint la idea d’una “superfície atrapada”: una regió on l’atracció de la gravetat és tan forta que l’espai-temps es condueix inevitablement a una misteriosa singularitat. Aquest resultat és tan important que l'any passat Penrose va obtenir el premi Nobel de física per "demostrar que la teoria d'Einstein condueix a la formació de forats negres, aquells monstres en el temps i l'espai". No és fascinant? Clar, però, en realitat, què significa?

Es tracta d’un esdeveniment gratuït en línia (Zoom) organitzat per l’Institut Superior Tècnic de Lisboa en el marc de la Conferència Ibèrica de Cordes 2021, una trobada anual de teòrics de corda de la península Ibèrica i amics.

Vine, fes un salt cap al poderós desconegut!

Sobre l'autor

El Roberto Emparan és investigador ICREA a l'Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona, és un dels nostres físics més reconeguts internacionalment en el camp de la gravetat, els forats negres i les teories de supercordes. La seva recerca se centra en l’estudi de la gravetat, l’estructura de l’espai-temps, i els forats negres, tant en els aspectes clàssics com quàntics. Ha publicat prop de 100 articles d’investigació i impartit més de 150 xerrades i conferències convidades sobre forats negres, teoria de cordes i cosmologia.

"Gravetat quàntica: en busca de la teoria del tot" per Ana Climent (ICCUB)
Xerrada "Gravetat quàntica: en busca de la teoria del tot"

Amb la xerrada "Gravetat quàntica: en busca de la teoria del tot", la investigadora predoctoral Ana Climent ens endinsa en les profunditats del nostre univers, per a coneixe'n alguns dels misteris

Ana Climent, ICCUB
Centre Cultural Can Ginestar (Sant Just Desvern)
Docuserie Territorio Gravedad
Estrena de Territorio Gravedad a Barcelona

Entrevista a
Varis
Real Acadèmia de les Arts i les Ciències de Barcelona (RACAB) i Facultat de Física UB

Àudios
De la teoria de la relativitat

En motiu de l'anniversari de la publicació de l'article d'Einstein on enunciava la Teoria de la Relativitat el 2 de desembre de 2015.

3a hora del programa, minut 3

De boca a orella, Ràdio4
Àudios
¿Qué hay dentro de un agujero negro?

Entrevista amb el físic Roberto Emparan on explica què són els forats negres i com la ciència intenta definir la seva naturalesa.

Roberto Emparan, ICREA-ICCUB
La mecánica del caracol, eitb.eus