Tallers i Fires

Masterclass de Física Quàntica 2023

9h - 9:50h Registre

9:50h - 10h Benvinguda i presentació de la jornada

10h - 11h "Per què quàntica?" a càrrec de les investigadores de l'ICCUB Maria Arazo, Mariona Moreno i Muntsa Guilleumas

11h - 11:40h Pausa

11:40h - 12:40h "Entrellaçament quàntic, desigualtats de Bell i el  premi Nobel de 2022", a càrrec de Raul Lahoz Sanz

12:40h - 14:30h Taller de Simulacions de Física amb ordinador

INSCRIPCIÓ

Instruccions:

• La inscripció la realitzen els professors de física.
  • Els alumnes inscrits han de cursar 2n de batxillerat, i han de tenir especial interès en l'assignatura de física.
  • A menys que sobrin places, s'aplicarà un sistema automatitzat que permetrà inscriure fins a un màxim de tres alumnes per centre de secundària, per ordre prioritzat. L'ordre de priorització que fa el professor és molt important.
  • L'acceptació dels estudiants es basarà en la priorització del professor i en l'ordre cronològic d'inscripció.
  • Només es permetrà una inscripció per centre de secundària.
  • La inscripció es realitzarà a través del formulari de més a baix i estarà oberta des del 13 de novembre a les 9:00 al 17 de novembre a les 23:59.
  • En el formulari d'inscripció caldrà introduir les adreces de correu electrònic dels estudiants, que es faran servir per a contactar els estudiants acceptats.
  • Finalitzat el període d'inscripció, es publicarà el llistat d'admesos a la pestanya de participants en aquesta mateixa plana. Els admesos hauran de fer efectiu, entre el 24 de novembre i l'1 de desembre, el pagament dels 10 € d'inscripció mitjançant targeta de crèdit a l'enllaç que s'anunciarà.
  • La masterclass és una activitat dirigida a l'alumnat, i no és necessari que vagin acompanyats pels seus professors.
  • El dia de la masterclass, els estudiants hauran de portar signat el dret d’informació i obtenció del consentiment per al tractament de dades personals.

Per qualsevol incidència en el procés d'inscripció, si us plau contacteu-nos a divulgacio@icc.ub.edu

El formulari d'inscripció a la masterclass s'obrirà del 13 al 17 de novembre.

L'import de la inscripció no es retorna tret de les següents excepcions:

• Si l'activitat se suspèn per no arribar al mínim d'inscripcions o per causes atribuïbles a la UB.
  • Per malaltia degudament justificada.

Qualsevol tipus de sol·licitud de devolució s'ha de fer per correu electrònic a l'adreça divulgacio@icc.ub.edu, i adjuntar la justificació corresponent juntament amb el número de compte on cal realitzar la devolució.

FORMULARI D'INSCRIPCIÓ AQUÍ

Estudiants de 2n de batxillerat amb especial interès en la física
divulgacio@icc.ub.edu
Presentació

Aquesta activitat, orientada a estudiantat de 2n de batxillerat dels Centres Educatius de Catalunya amb un especial interès en la física, té l'objectiu d'introduir l'alumnat en els postulats bàsics de la Física Quàntica, explicant-ne els seus orígens i entrant en detall en els experiments que han posat de manifest propietats quàntiques al llarg de la història.

La masterclass consta de dues parts diferenciades:

• Xerrades teòriques:

• "Per què quàntica?" a càrrec de les investigadores de l'ICCUB Maria Arazo, Mariona Moreno i Muntsa Guilleumas

La mecànica quàntica va néixer al llarg del segle XIX arran de tot un seguit d'experiments que no es podien entendre amb les teories que fins llavors descrivien la natura. Començarem per veure alguns d'aquests fenòmens que contradiuen la física clàssica i quins problemes posen en manifest. Tot seguit, explorarem les idees fonamentals de la mecànica quàntica, com ara la quantització, la dualitat ona-corpuscle, la superposició i l'efecte túnel.

• "Entrellaçament quàntic, desigualtats de Bell i el premi Nobel de 2022", a càrrec de Raúl Lahoz Sanz
      Farem un recorregut per una de les propietats mès fascinants de la mecànica quàntica.
      Començarem describint la descripció quàntica de natura, discutint coneptes com superposició o entrellaçament. Després veurem com l'entrellaçament, a priori molt éxotic, és converteix en un recurs fonamental per les aplicacions de la quàntica.

• Exercicis pràctics consistents en el Taller de Simulacions de Física Quàntica i visites al laboratori per a veure l'experiment de la doble escletxa.

En els últims anys la recerca en Tecnologies Quàntiques està rebent un fort impuls a nivell mundial. Aquestes tecnologies permetran en un futur no molt llunyà utilitzar aspectes complexos de la mecànica quàntica per millorar la nostra capacitat de computació, per resoldre problemes complexos o fins i tot per millorar les nostres comunicacions.

Amb aquesta activitat, els participants podran descobrir els fenòmens més sorprenents de la mecànica quàntica com són l’efecte túnel, el principi d’incertesa de Heisenberg o l’experiment de la doble escletxa, mitjançant el joc amb les nostres simulacions de sistemes quàntics.

Seguiu-nos

@ICCUBdivulga @ICC_UB

Agraïments

Aquest esdeveniment està finançat amb l'ajuda de:

CEX2019-000918-M atorgada pel MCIN/AEI/10.13039/501100011033.

Logo Ministerio de Ciencia e Innovación

Societat Catalana de Física