Observant la llum de l’univers més remot

Licia Verde
Licia Verde, ICREA-ICCUB

Einstein ens ha ensenyat que mirar lluny en l’espai és mirar enrere en el temps. Gràcies a aquest truc hem capturat la llum i tirat fotografies, no només de l’Univers contemporani, sinó també del jove Univers, de l’Univers adolescent i de l’Univers nen. Fent així, hem après molt sobre e cosmos que ens envolta, sobre el seu origen i evolució i sobre les lleis físiques que el governen. En tenim un model molt bonic. Nogensmenys, hi ha una diferència entre modelar i comprendre. Per això, és en curs un notable esforç coordinat de la comunitat científica per “fotografiar” el Cosmos, produint una quantitat exponencialment creixent de dades, que ens proporcionarà nous reptes i oportunitats.

Biografia
Licia Verde treballa en el camp de la cosmologia. Els seu temes de recerca inclouen la cosmologia teòrica, la radiació còsmica de fos, l’estructura a gran escala, les agrupacions galàctiques, les aplicacions estadístiques e l’anàlisi de dades. S’ocupa de l’estudi de l’estructura a gran escala de l'Univers i de l’anàlisi dels monitoratges sobre la galàxia.
Originària di Venàcia (Itàlia), Licia Verde va estudiar física a La universitat de Pàdua. Posteriorment, arran l’atorgament d’una beca Marie Curie e la UE, va aconseguir el doctorat a la Universitat d’Edimburg (Regne Unit), i es va traslladar per treballar com a assistent a la recerca a la Universitat de Princeton i a la Universitat Rutgers University (EUA). A Princeton va guanyar la beca postdoctoral Chandra i Spitzer i va entran en l’equip científic WMAP.
Va treballar quatre anys a la Universitat de Pennsilvanià (EUA). El setembre de 2007 es va traslladar a Barcelona com a professora de recerca ICREA. Des de 2010 dirigeix el Cosmology and Large Scale Structure Group de l’Istitut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona. Va obtenir dues beques de recerca ERC IDEAS: Starting (2009) i Consolidator (2016). Va compartir amb l’equip WMAP el premi Gruber Cosmology l’any 2012 i el premi Breakthrough l’any 2018 per la Física Fonamental.
Licia Verde va ser citada entre els millors investigadors pel Thompson Reuters ISI Highly. Va rebre l’any 2017 la medalla Narcís Monturiol i l’any 2018 el Premi Nacional de Recerca, que s’atorga a l’investigador que ha contribuït de manera significativa i a nivell internacional al progrés de la disciplina científica en un dels següents camps: ciències humanes i socials, ciències de la vita e salut, enginyeria i tecnologia i ciències experimentals. És membre de la Young Academy of Europe. L’any 2019 Verde va rebre la Lodewijk Woltjer Lecture pel seu excepcional treball en cosmologia, especialment en l’estudi de les radiacions còsmiques de fons i de l’estructura a gran escala de l’Univers.

Quina és l'essència de la probabilitat?
El canal de YouTube Closer To Truth ha xerrat amb la nostra cosmòloga Licia Verde sobre l'essència de la probabilitat
Entrevista/Debat
Entrevista amb Licia Verde

Entrevista Licia Verde, professora d’investigació ICREA a l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB). Premi Nacional de Recerca 2018.

Fundació Catalana per la Recerca i la Innovació, FCRI