Notícies anteriors a la data...

festacienciaUB

Edició Virtual de la VI Festa de la Ciència de la UB

L’edició d’enguany de la Festa de la Ciència de la Universitat de Barcelona, que organitza la Unitat de Cultura Científica i innovació “La UB Divulga”, es celebra de manera virtual.
physics icon

Física (de partícules) en confinament

Recopilem una sèrie de propostes, activitats, recursos i xerrades sobre astronomia, dirigides tant a nens i nenes com a adults, fetes per diversos centres d’investigació, observatoris i divulgadors científics.
Inici del curs per a professorat d'ADMIRA

Primera jornada de formació per a professorat d'ADMIRA

El passat divendres 10 de gener va tenir lloc, a l'Aula Magna de la Facultat de Física, la primer jornada del curs de formació per a professorat enmarcat dins del projecte ADMIRA (Activitats amb Detectors Medipix per Investigar la Radiació a l'aula).

El centenari del descobriment del protó, a la mostra anual del CRAI Biblioteca de Física i Química

A finals de la Primera Guerra Mundial, el físic Ernest Rutherford va dur a terme una sèrie d’experiments que consistien a bombardejar àtoms de nitrogen amb partícules alfa. Hi va observar l’aparició d’una radiació que era menys ionitzant que aquestes partícules i d’abast força més gran.

DESI obre els seus 5.000 ulls per capturar els colors del cosmos

La nit del 22 al 23 d’octubre del 2019, un nou instrument instal·lat en un telescopi a Arizona va fer la seva primera observació de llum en apuntar els seus 5.000 ulls de fibra òptica cap al cosmos. El dispositiu, que observarà una xifra rècord de galàxies i quàsars, va posar així a prova la seva visió única de l’Univers.

Els astrofísics suggereixen la possibilitat d'un crac en el model cosmològic estàndard

El model cosmològic estàndard trontolla, segons els astrofísics. Com que la precisió dels resultats observacionals de l’Univers primigeni i tardà ha augmentat, els experts pensen que caldria una nova física per adaptar-se a aquestes noves dades. Aquesta és la conclusió principal d’un estudi publicat a Nature Astronomy que signen investigadors de la Universitat de Barcelona, la Universitat de Califòrnia (Estats Units) i la Universitat Johns Hopkins (Maryland, Estats Units).