Les Masterclasses introdueixen estudiants de Secundària a la Física de Partícules

Taller física de Partícules 2018, xerrada de LL. Garrido
ICCUB

Avui, l'ICCUB acull una nova edició del Masterclass in Particle Physics, que es va celebrar a l'ICCUB sota el nom de Taller de Física de Partícules. Una segona edició d'aquesta activitat es realitzarà el proper 16 de març. En total, 160 estudiants de 149 escoles secundàries catalanes tindran un dia lliure de l'escola per accedir al ICCUB i submergir-se en les dades reals. Els investigadors de l'ICCUB els presentaran als blocs de construcció més mínims de l'univers i als acceleradors i detectors que sonden aquestes misterioses partícules. Mitjançant l'anàlisi de dades reals d'experiments al Large Hadron Collider del CERN o LHC, els estudiants obtindran una idea de com funciona la recerca de la física moderna.

La física de partícules és un dels camps emergents més importants de la ciència. El descobriment del bosó Higgs al LHC a l'estiu de 2012 va generar un gran interès públic per comprendre la física de partícules. En una classe magistral de dia, els estudiants de secundària poden explorar aquest camp de la física més avançada treballant amb dades autèntiques d'experiments al LHC sota la supervisió de físics.

La idea bàsica del programa és permetre als estudiants treballar tant com sigui possible com a científics reals. Quatre experiments: ATLAS, CMS, ALICE i LHCb han realitzat dades d'ús educatiu dins del programa. Les dades utilitzades a l'ICCUB es corresponen amb l'experiment LHCb, al qual investigadors del grup de Física de Partícules Experimentals han realitzat importants contribucions tècniques i científiques. De la mateixa manera que ocorre en entorns col·laboratius científics reals, l'activitat inclourà una connexió en una videoconferència amb físics al CERN i altres grups d'estudiants de tot el món per discutir els seus resultats. Al final de la sessió, els alumnes visiten els laboratoris de la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona, ​​seu de l'ICCUB.

La Masterclass de l'ICCUB forma part d'un programa anual anomenat Masterclasses Internacionals. Els científics d'unes 210 universitats i laboratoris acullen Masterclasses a les seves institucions d'origen. Les Masterclasses d'aquest any estan organitzades del 15 de febrer al 28 de març en més de 50 països d'arreu del món. La participació mundial reflecteix la col·laboració internacional en física de partícules.

Les classes mestres internacionals estan organitzades pel Grup de Participació Internacional de Física de Partícules (IPPOG). IPPOG és un grup independent de representants de divulgació dels països implicats en la investigació del CERN i altres laboratoris de recerca capdavanters. L'objectiu del grup és fer que la física de partícules sigui més accessible al públic.

Neutrinos: viendo lo invisible

Els neutrins són les partícules elementals més esquives de la natura: cada segon ens travessa bilions de neutrins, tot i que en tota la nostra vida només un d'ells interactuarà amb el nostre cos.

Ivan Esteban, ICCUB
Conferències
Atòmica i Nuclear

El recorregut de les partícules

Descripció del recorregut que realitzen els protons al CERN, des de la bombona d'hidrogen de la qual s'obtenen, fins al Gran Accelerador d'Hadrons (LHC), passant per diversos acceleradors intermitj

Reportatges/Documentals
Chris Mann
CERN/ICCUB
Maquetes
Maqueta de l'LHCb

Maqueta de l'LHCb realitzada pel taller Grau Alcázar, sota la supervisió del grup.

Maquetes fixes