L’ICCUB esdevé soci tecnològic de Scientifica International

El circuit integrat eMUSIC (multi-purpose integrated circuit), desenvolupat a l’ICCUB.
ICCUB

RESUM:

L’Institut de Ciències del Cosmos (ICCUB) de la Universitat de Barcelona ha signat un acord amb l’empresa Scientifica International, SLU per col·laborar en les àrees de física nuclear i de partícules, ciències de l’espai i en la indústria. Aquest acord genèric, gestionat a través de la Fundació Bosch i Gimpera, posa les bases per a futures col·laboracions entre l’ICCUB i Scientifica. L’ICCUB esdevé així el soci tecnològic de la companyia i serà la seva unitat de disseny avançat.

Scientifica portarà al mercat tecnologies desenvolupades a l’ICCUB, en particular instrumentació electrònica i circuits integrats d’aplicació específica (ASIC). Les dues unitats col·laboraran en projectes d’alta tecnologia i es podran presentar conjuntament a concursos d’organitzacions internacionals com ara les de l’Agència Espacial Europea (ESA), el CERN o el projecte ITER.

Acord de llicència per a dues tecnologies
Un dels primers productes concedits en llicència per a la comercialització és el circuit integrat eMUSIC (multi-purpose integrated circuit), desenvolupat a l’ICCUB. Tot i que originàriament estava dissenyat per a un dels futurs telescopis del consorci Cherenkov, eMUSIC es pot fer servir en moltes altres aplicacions, per exemple en imatge mèdica, en espectròmetres o en detectors de radiació com ara sincrotrons o acceleradors de partícules.

eMusic és un circuit integrat que permet amplificar, processar i sumar els senyals que arriben d’una matriu de fotomultiplicadors a gran velocitat i en un marge dinàmic molt ampli, i permet desenvolupar sistemes compactes i de baix consum.

El dispositiu electrònic Matrix, amb funció de conversió de temps a digital per a mesures de temps d’alta precisió, també s’ha concedit en llicència per ser comercialitzat. Aquest dispositiu s’ha aplicat en la millora de la precisió temporal de tomògrafs per emissió de positrons (PET), que es fan servir en el diagnòstic mèdic.

La Secció d’Electrònica de la Unitat Tecnològica de l’ICCUB (ICCUB-Tech) ha desenvolupat sis dissenys diferents en els darrers anys, dels quals se n’han produït més de 100.000 unitats. Actualment, té també cinc patents en el camp dels fotodetectors.

Sobre l’Institut de Ciències del Cosmos
L’ICCUB és un institut de recerca propi de la Universitat de Barcelona creat l’any 2006 i reconegut amb l’acreditació d’excel·lència María de Maeztu el 2015. És també una de les quatre unitats que constitueixen l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC).

El centre es dedica a la recerca fonamental en el camp de la cosmologia i la física de partícules, així com a les aplicacions tecnològiques de les ciències del cosmos en general.

L’ICCUB-Tech integra els enginyers de l’institut especialitzats en instrumentació electrònica i processament de dades massives que fins ara treballaven en diversos grups de recerca, en camps en què la tecnologia és un element clau: principalment, per a missions espacials, telescopis, acceleradors i detectors de partícules.

Un altre exemple de projecte de l’ICCUB-Tech és l’aplicació d’un algoritme de compressió de dades, desenvolupat en el marc del projecte Gaia, als àmbits de la genòmica, les geociències marines, o a nous nanosatèl·lits per observar la Terra.