L’ICCUB a les XV Jornades de Relativitat de l’Agrupació Astronòmica de Terrassa

Cristiano Germani, ICCUB
Guillem Anglada, ICE-CSIC
divulgacio@icc.ub.edu

L’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona torna enguany a participar a les Jornades de Relativitat organitzades per l’Agrupació Astronòmica de Terrassa.

Les Jornades de Relativitat de Terrassa s’organitzen anualment des de l’any 2008 per portar la divulgació científica a la ciutat de Terrassa en temes relacionats amb la Teoria de la relativitat, convidant a científics actius en la recerca actual a difondre les troballes més apassionants en astrofísica, cosmologia, física quàntica i altres camps de la ciència en què van sorgint aplicacions de la Teoria de la relativitat i de la gravitació.

XV JORNADES DE RELATIVITAT DE TERRASSA

On? Museu de la ciència i la tècnica de Terrassa.

Quan? Dissabte 10 de Setembre del 2022 (tot el dia).

Format: Presencial.

Preu: Gratuïtes.

Inscripcions al següent enlllaç.

Horari:

9:00 acreditació.

9:30 presentació a càrrec del president de la AAT i responsable de l’ajuntament de Terrassa.

9:45 presentació Jornades i comentari cartell sobre el forat negre al centre de la Via Làctia a càrrec de Dr. Jordi Miralda.

10:00 xerrada a càrrec de la Carme Jordi. Títol: de La missió Gaia no deixa de sorprendre’ns: nous descobriments de la Via Làctia.

11:00 pausa i cafè.

11:45 Xerrada a càrrec del Cristiano Germani. Títol: La Relativitat d’Einstein, fonament de la Cosmologia.

12:45 Xerrada a càrrec Guillem Anglada. Títol: Vida més enllà de la Terra i exoplanetes.

14:00 Dinar relativista al restaurant Terrassa del museu (23€).

17:30 Visita al observatori de la Agrupació Astronòmica de Terrassa.

18:00 Xerrada col·loqui.

20:00 Piscolabis cortesia de la AAT.

21:00 Observació astronòmica al nostre observatori.

Resum de les Xerrades

La missió Gaia no deixa de sorprendre’ns: nous descobriments de la Via Làctia.

La missió Gaia de l’Agència Espacial Europea, que ha publicat recentment el tercer arxiu de dades de posicions i moviments d’estrelles està sent una revolució per al coneixement de la nostra Galàxia, del Sistema Solar i també de galàxies externes i quàsars. Presentarem els descobriments més espectaculars sobre la nostra galàxia, la Via Làctia, a partir de les noves mesures de Gaia, especialment de les velocitats tri-dimensionals de 33 milions d’estrelles i de les abundàncies dels elements químics de 2.5 milions d’estrelles.

A càrrec de Dra. Carme Jordi, Institut de Ciències del Cosmos, UB.

La Relativitat d’Einstein, fonament de la Cosmologia.

La teoria de la gravitació d’Einstein no és només l’eina fonamental per explicar la gravitació i els forats negres, sinó la base per entendre l’evolució del Cosmos. En aquesta xerrada farem un viatge des de l’inici del nostre Univers fins avui, acompanyats de la Teoria de la Relativitat General.

A càrrec de Dr. Cristiano Germani, Institut de Ciències del Cosmos, UB.

Vida més enllà de la Terra i exoplanetes

Quin és l’origen de la vida? Estem sols a l’Univers? Són dues preguntes. Molt fonamentals i lligades l'una a l’altra. Des de fa un parell de dècades, tenim la capacitat de detectar planetes amb característiques similars al nostre al voltant d’altres estrelles, però continuem sense tenir evidència de vida més enllà del nostre planeta. Repassarem on som en aquesta cerca, quines seran les nostres capacitats per trobar vida en el futur proper, i què implicaria trobar-ne.

A càrrec de Dr. Guillem Anglada, Institut de Ciències de l’Espai, CSIC.

XV Jornades de Relativitat de l’Agrupació Astronòmica de Terrassa
Crèdit: Agrupació Astronòmica de Terrassa

Docuserie Territorio Gravedad
Estrena de Territorio Gravedad a Barcelona

Entrevista a
Varis
Real Acadèmia de les Arts i les Ciències de Barcelona (RACAB) i Facultat de Física UB

Àudios
De la teoria de la relativitat

En motiu de l'anniversari de la publicació de l'article d'Einstein on enunciava la Teoria de la Relativitat el 2 de desembre de 2015.

3a hora del programa, minut 3

Roberto Emparan, ICREA-ICCUB
De boca a orella, Ràdio4
Henrietta Leavitt i l'expansió de l'Univers

Actualment sabem que l'Univers s'està expandint des que es va originar en el Gran Esclat (el que en anglès s'anomena "Big Bang") ara fa tretze mil vuit-cents milions d'anys.

Jordi Miralda, ICREA-ICCUB
Divulcat.cat