Tallers i Fires

Daniel Parcerisas - Centre Educatiu Sagrada Família, Gavà
Context
secretariacientifica@icc.ub.edu

Ens plau convidar-vos a la jornada d'inauguració del projecte ADMIRA (Activitats amb Detectors Medipix per Investigar la Radiació a l'Aula) per al curs 2023-2024 el proper divendres 15 de setembre a la Facultat de Física de la Universitat de Barcelona.

En aquesta jornada podreu gaudir de xerrades d'experts internacionals en detectors de radiació, la seva aplicació a les aules i el seu ús com a recurs educatiu així com de conferències de professorat i alumnat que ha fet ús del detector i que compartirà amb tots nosaltres les seves experiències dins del projecte ADMIRA.

Horari: de 16h a 20h

Lloc: Facultat de Física de la UB, Aula Magna Enric Casassas

Conferenciants invitats:

• Rafael Ballabriga (CERN) - “Aplicacions i Innovacions dels Detectors de Píxels Híbrids: Des de la Física de Partícules fins a l'Espai i l'Educació

En aquesta presentació, explorarem els detectors de píxels híbrids desenvolupats al CERN. Començarem analitzant l'ús d'aquests detectors en física de partícules, destacant la seva importància en l'estudi de les propietats de les partícules subatòmiques. Aprofundirem en el sensor mateix, les interconnexions i l'electrònica de lectura que es desenvolupen utilitzant processos microelectrònics estàndards.
    Després, examinarem diverses aplicacions dels detectors de píxels en altres àmbits. En el camp de la radiografia, veurem com aquests detectors ofereixen una resolució superior i una millora significativa en la qualitat de les imatges diagnòstiques. També explorarem la seva utilització en espectrometria de masses, destacant la seva capacitat per analitzar mostres complexes amb gran precisió.
    Un altre aspecte important serà la dosimetria a l'espai, on els detectors de píxels juguen un paper clau en la caracterització de l'exposició a la radiació en entorns espacials. Finalment, discutirem com aquests detectors tenen un gran potencial educatiu, ja que permeten als estudiants realitzar experiments pràctics i aprendre sobre la física de partícules i la radiació.
    En resum, aquesta presentació abastarà els aspectes més rellevants dels detectors de píxels híbrids desenvolupats al CERN, destacant les seves aplicacions en fisica de particules, radiografia, espectrometria de masses, dosimetria a l'espai i educació.

• Carlos Granja (ADVACAM, Praga) - "Tècniques avançades de detecció de radiació i seguiment de partícules a l'espai amb detectors Timepix a bord de satèl·lits i de l'Estació Espacial Internacional"

En aquesta xerrada es donara una visió general de mesures d'alta resolució de radiació espacial amb xips Timepix del CERN operats en càmeres de radiació miniaturitzades d'Advacam a bord de satèl·lits i Cubesats, així com a bord de l'Estació Espacial Internacional. Es fara una revisió de de tècniques innovadores de detecció de radiació, seguiment de partícules, dosimetria quàntica i caracterització espectral i de composició de camps de radiació mixta a l'espai, en orbita LEO i en entorns de radioteràpia de partícules. Es mostraran exemples d’investigacions científiques i d'aplicacions en l'espai i en altres àmbits (física nuclear, medi ambient, raigs còsmics, educació).

• Daniel Parcerisas (Escola Sagrada Família, Gavà) - “Observant l'invisible. Efectivitat dels detectors MiniPIX per corregir els errors de concepte dels alumnes sobre la radioactivitat i la radiació

Quan expliquem un tema, l'alumnat no és una pàgina en blanc. Els errors de concepte (o creences prèvies, marcs alternatius, coneixements intuïtius,...) són tots aquells bagatges de coneixements previs que els i les alumnes han adquirit de fonts diverses. En aquesta xerrada s'explica quins són aquests errors en el tema de radioactivitat i radiació, quines són les seves causes i com condicionen l'aprenentatge.
    Finalment, es presenta la metodologia i els resultats de la recerca feta a l'escola Sagrada Família de Gavà sobre com l'és dels detectors MiniPIX a l'aula, pot ajudar l'alumnat a corregir aquests errors.

Cartell_Projecte_Admira
Sessió de formacions projecte ADMIRA 2023

Des del projecte ADMIRA (Activitats amb Detectors Medipix per Investigar la Radiació a l'Aula) us oferim un seguit de formacio

Varis