Tallers i Fires

Grup de Física Hadronica, Nuclear i Atòmica, Institut de Ciències del Cosmos
Correu de contacte
divulgacio@icc.ub.edu

La Universitat de Barcelona va celebrar, la setmana del 24 de maig, la VII Festa de la Ciència. Per segon any consecutiu, l’esdeveniment va ser virtual, però oferint un ampli ventall de propostes perquè el públic pugui apropar-se a la recerca que es duu a terme a la Universitat

L’edició d’enguany va plantejar activitats adreçades especialment a centres educatius i d’altres pensades per al públic general, tant infantil com adult. Totes les propostes es poden veure en aquest portal web i al canal de YouTube de La UB Divulga.

Amb aquesta iniciativa, la Unitat de Cultura Científica i Innovació vol contribuir a augmentar l’oferta actual de recursos i activitats de caràcter científic per gaudir des de casa. També aquesta és una oportunitat per captivar la ciutadania amb la recerca i la divulgació. A més, com és d’esperar, la Festa de la Ciència pretén ser un motor per assolir un futur millor i més sostenible per a tothom, i és per això que en tot moment s’indiquen els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) en què incideixen les activitats.

L’Institut de Ciències del Cosmos de la UB va participar en aquesta iniciativa amb les següents activitats:

TALLER DE CONSTEL·LACIONS 3D

A càrrec del Departament de Física Quàntica i Astrofísica. Institut de Ciències del Cosmos (ICCUB).

Quan mirem el cel de nit podem veure les estrelles agrupades formant figures. Tot i que cadascú de nosaltres pot imaginar unes formes o unes altres, hi ha figures establertes per tradició en les diferents cultures que agrupen totes les estrelles del cel. Aquests grups d’estrelles són el que anomenem constel·lacions. Les diferents estrelles que formen una constel·lació, encara que ho sembli, no estan situades a una mateixa distància, sinó que poden estar molt allunyades les unes de les altres. També poden tenir diferents colors depenent de la seva temperatura, poden ser més brillants o menys, i ser més grans o més petites.

Amb aquest taller podràs construir la teva pròpia constel·lació en 3D, tenint en compte la posició i la distància de les estrelles que la formen. Veuràs que la perspectiva canvia l’aspecte de la constel·lació i que, en realitat, el que veiem al cel de nit és només una representació plana de la realitat!

NUCLIS LÍQUIDS

A càrrec del Grup de Física Hadronica, Nuclear i AtòmicaInstitut de Ciències del CosmosIniciativa Binding Blocks, Universitat de York, Universitat de Surrey, Science and Technology Facilities Council.

Els nuclis i els globus d’aigua tenen molt en comú. En aquest vídeo us presentem una proposta d’activitat per a estudiants de secundària o batxillerat per manipular el model de gota líquida, que ens permet entendre les propietats de l’energia d’enllaç nuclear. Treballant amb un simple full d’Excel, podreu ajustar el model a dades experimentals nuclears i fins i tot predir els límits de l’existència d’isòtops encara no descoberts.

Més informació:

El futur de la física nuclear

Aquesta xerrada tractarà els aspectes més moderns i contemporanis de la física nuclear. Discutirem com l'astrofísica i la física nuclear convergeixen en el fascinant camp de l'astrofísica nuclear.

Arnau Ríos, ICCUB
Centre Cultural Can Ginestar (Sant Just Desvern)
La física nuclear: dels orígens a l'actualitat

En aquesta xerrada, repassarem la història de la física nuclear.

Arnau Ríos, ICCUB
Centre Cultural Can Ginestar (Sant Just Desvern)
"Gravetat quàntica: en busca de la teoria del tot" per Ana Climent (ICCUB)
Xerrada "Gravetat quàntica: en busca de la teoria del tot"