Notícies anteriors a la data...

Notícies

"Dones i física", la nova exposició itinerant elaborada amb la col·laboració de l'Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona

El dimecres 18 de setembre a les 18:30 a l'Institut d'Estudis Catalans s'inaugurarà l’exposició “Dones i Física”, elaborada per la Societat Catalana de Física, filial de l’Institut d’Estudis Catalans en col·laboració amb l’Institut de Ciències del Cosmos, ICCUB, i la Facultat de Física.

Cent anys de l'eclipsi que va donar la raó a Einstein

Cent anys de l’eclipsi que va donar la raó a Einstein El 29 de maig de 1919 dues expedicions organitzades per la Reial Societat Astronòmica de Londres van fotografiar un eclipsi total de sol amb la intenció de comprovar la validesa de la teoria general de la relativitat.

Saul Perlmutter, doctor honoris causa per la UB: «La ciència és estar obert a equivocar-se»

L’astrofísic Saul Perlmutter, que va liderar el descobriment de l’expansió accelerada de l’Univers als anys noranta i va ser guardonat amb el Nobel de Física el 2011, ha estat investit doctor honoris causa per la UB avui en una cerimònia presidida pel rector, Joan Elias, i acompanyat pels padrins, els professors Ramon Canal, del Departament de Física Quàntica i Astrofísica, i Pilar Ruiz Lapuente, membre de l’Institut de Ciències del Cosmos de la UB (ICCUB, UB-IEEC), així com pel degà de la Fa

La imatge del forat negre de la galàxia M87

El dimecres 10 d'abril s'ha fet pública la imatge del forat negre supermassiu del centre de la galàxia Messier 87 feta per l’equip científic de l’Event Horizon Telescope (EHT).

LIGO i Virgo anuncien quatre noves deteccions d'ones gravitacionals

El dissabte, els científics que van assistir al Gravitational Wave Physics and Astronomy Workshop al College Park, Maryland, van presentar nous resultats de la recerca de coalescències d’objectes còsmics, com parelles de forats negres i parelles d’estrelles de neutrons, pel detector LIGO (Observatori d'Ones Gravitacionals per Interferometria Làser), de la National Science Foundation, i pel detector europeu d’ones gravitacionals Virgo.
Notícies Externes

L’Institut de Ciències del Cosmos de la UB posa en marxa el portal de divulgació ServiPartícules

L'Institut de Ciències del Cosmos de la UB estrena nou portal de divulgació 'ServiPartícules' dedicat a les àrees de Cosmologia, Gravitació, Física de Partícules, Atòmica i Nuclear. Aquest nou lloc web amplia l'antic portal de divulgació del Grup Experimental de Física de Partícules de la UB 'Descobrint la Física de Partícules amb l'LHC' (lhc.cat) i complementa el servidor d'astronomia de l'Institut de Ciències del Cosmos i el Departament de Física Quàntica i Astrofísica ' ServiAstro  ' (serviastro.ub.edu).
Dark Matter Day logo

El 31d'octubre es celebra el "dia de la matèria fosca"

El 31 d'octubre de 2018, el món celebrarà la recerca del que no es veu, o com s'anomena científicament: la matèria fosca. Estan previstos més de 110 esdeveniments globals, regionals i locals a càrrec de institucions i persones per tal de fer al públic partícip del que sabem sobre la matèria fosca i dels experiments que busquen resoldre els seus misteris.

Notícies Externes
Virgo

L'ICCUB forma part de la col·laboració Virgo

RESUM:

L'Institut de Ciències del Cosmos s'ha unit a la Col·laboració Virgo, i s'integra al grup de centres destacats implicats en aquest projecte. Atès que Virgo és un dels experiments de física més importants i un observatori en el camp de la gravitació, aquest fet es converteix en una gran oportunitat perquè l'ICCUB contribueixi a ampliar el coneixement sobre les ones gravitacionals.