Notícies ICCUB: DESI obre els seus 5.000 ulls per capturar els colors del cosmos

La nit del 22 al 23 d’octubre del 2019, un nou instrument instal·lat en un telescopi a Arizona va fer la seva primera observació de llum en apuntar els seus 5.000 ulls de fibra òptica cap al cosmos. El dispositiu, que observarà una xifra rècord de galàxies i quàsars, va posar així a prova la seva visió única de l’Univers.

Es tracta del Dark Energy Spectroscopic Instrument, conegut com a DESI, la instal·lació del qual està a punt de completar-se. L’instrument està dissenyat per explorar la misteriosa energia fosca, que constitueix aproximadament el 68 % de l’Univers i que és responsable de la seva expansió accelerada. Per això, DESI observarà durant cinc anys un terç del cel amb l’objectiu de mapejar la distància entre la Terra i 35 milions de galàxies, així com 2,4 milions de quàsars. L’instrument iniciarà les observacions científiques a principis del 2020.

DESI és el resultat d’una col·laboració internacional que reuneix prop de 500 investigadors adscrits a 75 institucions de tretze països. Entre ells hi ha diversos investigadors de l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB). Més informació

Entrevista amb Licia Verde

Entrevista Licia Verde, professora d’investigació ICREA a l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB). Premi Nacional de Recerca 2018.

Licia Verde, ICREA-ICCUB
Fundació Catalana per la Recerca i la Innovació, FCRI
Àudios

Secció J.I. Latorre amb L. Verde: Viatjar al passat?

Licia Verde, investigadora ICREA a l'ICCUB,  ha estat convidada a la secció de física de José Ignacio Latorre, Secció, del programa "Aquí, amb Josep Cuní" de La SER Catalunya.

Entrevista/Debat
SER Catalunya