Notícies ICCUB: DESI obre els seus 5.000 ulls per capturar els colors del cosmos

La nit del 22 al 23 d’octubre del 2019, un nou instrument instal·lat en un telescopi a Arizona va fer la seva primera observació de llum en apuntar els seus 5.000 ulls de fibra òptica cap al cosmos. El dispositiu, que observarà una xifra rècord de galàxies i quàsars, va posar així a prova la seva visió única de l’Univers.

Es tracta del Dark Energy Spectroscopic Instrument, conegut com a DESI, la instal·lació del qual està a punt de completar-se. L’instrument està dissenyat per explorar la misteriosa energia fosca, que constitueix aproximadament el 68 % de l’Univers i que és responsable de la seva expansió accelerada. Per això, DESI observarà durant cinc anys un terç del cel amb l’objectiu de mapejar la distància entre la Terra i 35 milions de galàxies, així com 2,4 milions de quàsars. L’instrument iniciarà les observacions científiques a principis del 2020.

DESI és el resultat d’una col·laboració internacional que reuneix prop de 500 investigadors adscrits a 75 institucions de tretze països. Entre ells hi ha diversos investigadors de l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB). Més informació

Els astrofísics suggereixen la possibilitat d'un crac en el model cosmològic estàndard

El model cosmològic estàndard trontolla, segons els astrofísics. Com que la precisió dels resultats observacionals de l’Univers primigeni i tardà ha augmentat, els experts pensen que caldria una nova física per adaptar-se a aquestes noves dades. Aquesta és la conclusió principal d’un estudi publicat a Nature Astronomy que signen investigadors de la Universitat de Barcelona, la Universitat de Califòrnia (Estats Units) i la Universitat Johns Hopkins (Maryland, Estats Units).

Entrevista amb Licia Verde

Licia Verde, ICREA-ICCUB