La cosmòloga Priyamvada Natarajan visita Barcelona convidada per l’Institut de Ciències del Cosmos de la UB i el CCCB

Priyamvada Natarajan
NASA/Carla Cioffi

La cosmòloga Priyamvada Natarajan visita Barcelona convidada per l’Institut de Ciències del Cosmos de la UB i el CCCB.

Natarajan donarà la conferència "Cartografia de l'Univers invisible" presentada pel periodista Toni Pou i dirigida al públic general el dia 8 de juliol en el marc de “Les fronteres del coneixement” del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. Aquest cicle de conferències reflexiona sobre els límits de la nostra capacitat per conèixer i entendre la realitat, a través del diàleg entre el discurs filosòfic i els avenços de la física quàntica.

En el CCCB Priyamvada parlarà dels grans descobriments actuals de la cosmologia: podrem veure mai els límits de l’Univers? Fins on podrem saber del nostre lloc al cosmos? Aquestes són algunes de les preguntes que dibuixen on són actualment les fronteres de la recerca en cosmologia. La física del darrer segle ha revolucionat la nostra concepció de l’Univers i, per tant, també de l’espai, el temps i la matèria. Avui sabem que l’Univers és dinàmic i que s’expandeix constantment, però també som conscients que encara en desconeixem més del 95% i que els seus constituents principals —la matèria fosca i l’energia fosca— són invisibles.
L’activitat es fa en el marc de l’exposició Quàntica, que es pot veure al CCCB fins el 24 de setembre i que ha estat realitzada amb la col·laboració d’investigadors de la UB.

La comunitat UB pot obtenir la entrada gratuïta ensenyant el carnet de la UB a les taquilles del CCCB.

Per altra banda, dins del cicle de conferències organitzades per l'Institut de Ciències del Cosmos "ICCUB Colloquia"  i dirigides als professors i estudiants de la Facultat de Física, Natarajan parlarà el dia 11 de juliol sobre un nou model que dóna compte de l'origen dels primers forats negres i de les vies per posar-lo a prova, en la conferència "Disentangling nature from nurture: tracing the origin of the first black holes".

Quina és l'essència de la probabilitat?
El canal de YouTube Closer To Truth ha xerrat amb la nostra cosmòloga Licia Verde sobre l'essència de la probabilitat
Entrevista/Debat
Licia Verde, ICREA-ICCUB
Entrevista amb Licia Verde

Entrevista Licia Verde, professora d’investigació ICREA a l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB). Premi Nacional de Recerca 2018.

Licia Verde, ICREA-ICCUB
Fundació Catalana per la Recerca i la Innovació, FCRI