Notícies ICCUB: V Festa de la Ciència de la Universitat de Barcelona

El 17 de maig del 2019, de 9.00 a 14.00 h, tindrà lloc a l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona la jornada de divulgació científica més festiva de la UB. Al llarg del matí, la seu central de la Universitat s’omplirà de tota mena d’activitats pràctiques i de caràcter científic, com ara demostracions d’investigadors, tallers, jocs...

L’objectiu de la festa és fer accessible a tots els públics, d’una manera lúdica i innovadora, la recerca que es duu a terme a la Universitat de Barcelona, i alhora reivindicar el paper rellevant de la ciència en tots els àmbits de la vida. Les activitats i els tallers programats pretenen fomentar la descoberta de la ciència que ens envolta i estimular la capacitat dels participants d’adoptar una actitud reflexiva i científica davant de qualsevol situació.

L'Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona i el Departament de Física Quàntica i Astrofísica participen en aquest esdeveniment amb els següents tallers:

Taller "Constel·lacions en 3D"

Activitat on es construeix una constel·lació en tres dimensions, tenint en compte tant la posició com la distància entre estrelles que la formen. La constel·lació que es pren com a mostra és la d’Orió, popular per la seva grandària i perquè es pot veure molt bé en el cel de l’hivern.

Aquesta activitat és realitza com a introducció a Gaia, un dels projectes de recerca de l'ICCUB dins aquesta missió de l'Agència Espacial Europea. Gaia realitza des del 2014 un mapa en 3 dimensions de la Galàxia.

Taller: "Ultracold UB"

El taller consisteix a fer simulacions amb ordinador de diversos experiments en els quals es posen de manifest les propietats quàntiques de la matèria. En particular, es pot fer la simulació del moviment d'un conjunt d'àtoms ultrafreds atrapats en un pou de potencial (analogia amb el moviment d'un pèndol), la del moviment d'un solitó en un gas atòmic a temperatura 0 K o la simulació d'un pèndol de Newton quàntic.

Amb aquest taller es vol donar a conèixer alguns dels fenòmens més rellevants de la mecànica quàntica, prenent com a exemple la recerca actual en laboratoris de física de gasos ultrafreds. Les tecnologies quàntiques seran en un futur proper de gran importància tant en computació com en tècniques de criptografia i maneig d'informació.

L'ICCUB participa en la 13a Festa de la Ciencia de Barcelona

L'Institut de Ciències del Cosmos, ICCUB (IEEC-UB) participa a la 13a edició del Festival de la Ciència de Barcelona, que tindrà lloc a Moll de la Fusta, els dies 26 i 27 d'octubre de 2019. L'esdeveniment consta de 190 activitats sobre ciència, tecnologia, coneixement i cultura, distribuïts en 26 espais, amb l'objectiu d'apropar la recerca realitzada a Barcelona i la seva àrea d'influència als ciutadans.

Llibres i Manuals

El frío absoluto

Divulgació científica
Bruno Julià, ICCUB