Tallers i Fires: Taller de Física de Partícules 2022

10:00 -10:10 Presentació

10:10 -11:10 Xerrada: La física de partícules (Lluís Garrido)

11:10 - 11:40 Pausa per esmorzar

11:40 - 12:20 Xerrada: Les tècniques de detecció i els grans detectors (Eugeni Graugés)

12:20 - 12:40 Xerrada: Ensenyament i recerca a la Facultat de Física (Atilà Herms)

12:40 - 14:00 Pausa per dinar

14:00 -14:20 Xerrada: Introducció a l'exercici pràctic (A. Alfonso, P. Gironella)

14:20 -16:00 Exercici pràctic: estudi de desintegracions al detector LHCb (coord. M. Calvo)

16:00 -16:30 Comparació i combinació dels resultats obtinguts amb els d'altres universitats

16:30 - 17:00 Sessió de preguntes i complementació del quiz (qüestionari concurs)

INSCRIPCIÓ

Instruccions:

• La inscripció la realitzen els professors de física.
    • Els alumnes inscrits han de cursar 2n de batxillerat, i han de tenir especial interès en l'assignatura de física.
    • A causa de l'alta demanda, s'aplicarà un sistema automatitzat que permetrà inscriure fins a un màxim de tres alumnes per centre de secundària, per ordre prioritzat. L'ordre de priorització que fa el professor és molt important, ja que en anys anteriors només hem pogut acceptar un o dos alumnes per institut.
    • L'acceptació dels estudiants es basarà en la priorització del professor i en l'ordre cronològic d'inscripció.
    • Només es permetrà una inscripció per centre de secundària.
    • La inscripció es realitzarà a través del formulari de més a baix i estarà oberta des del 17 de gener a les 9:00 al 21 de gener a les 23:59.
    • Atesa l'alta demanda no s'admetrà cap excepció en el requeriment de ser estudiant de 2n de batxillerat ni en el procediment de selecció.
    • En el formulari d'inscripció caldrà introduir les adreces de correu electrònic dels estudiants, que es faran servir per a contactar els estudiants acceptats.
    • Finalitzat el període d'inscripció, es publicarà el llistat d'admesos a la pestanya de participants en aquesta mateixa plana. Els admesos hauran de fer efectiu abans del dia 4 de febrer el pagament dels 15 € (*) d'inscripció al compte corrent que s'anunciarà.
    • El Taller és una activitat dirigida als alumnes, i no és necessari que vagin acompanyats pels seus professors.
    • El dia del taller, els estudiants hauran de portar signat el dret d’informació i obtenció del consentiment per al tractament de dades personals.

Per qualsevol incidència en el procés d'inscripció, si us plau contacteu-nos a taller@icc.ub.edu

El formulari d'inscripció al Taller s'obrirà del 17 al 21 de gener.

L'import de la inscripció no es retorna tret de les següents excepcions:

• Si l'activitat se suspèn per no arribar al mínim d'inscripcions o per causes atribuïbles a la UB.
    • Per malaltia degudament justificada.
    • Per una causa major derivada de la pandèmia de la Covid19 que impedeixi el desplaçament per realitzar l'activitat.

Qualsevol tipus de sol·licitud de devolució s'ha de fer per correu electrònic a l'adreça sae.futurs@ub.edu, i adjuntar la justificació corresponent juntament amb el número de compte on cal realitzar la devolució.

FORMULARI D'INSCRIPCIÓ

Vídeo on s'explica com es desenvolupa el Taller (TFP 2017)
    ICCUB
    Estudiants de 2n de batxillerat amb especial interès en la física
    Primera Edició
    Segona Edició
    Correu de contacte
    taller@icc.ub.edu
    Activitat per a escoles
    Presentació

La física de partícules amb dades reals de l’accelerador LHC del CERN. Taller emmarcat en el programa internacional “Hands on Particle Physics”

Realitzat a la UB des de 2005

Cada any milers d'estudiants de batxillerat de tot el món esdevenen físics de partícules per un dia, en el Taller de Física de Partícules.

• Quins són els constituents fonamentals de la matèria?
    • Quines forces els mantenen units?
    • Com pot ser que per a entendre l’evolució de l’Univers calgui estudiar les minúscules partícules elementals?
    • Què representa el recent descobriment del bosó de Higgs?

Estructura del taller:

• Xerrades sobre la física de partícules, impartides per investigadors del nostre grup al CERN.
    • Estudi de dades reals produïdes a l’LHC per part dels estudiants assistents. Els resultats es combinen amb els obtinguts per altres grups d'arreu del món a través de videoconferència.
    • Breu presentació dels ensenyaments de la Facultat de Física.

Seguiu-nos

@ICCUBdivulga @ICC_UB

#LHCIMC22 (EN) i #LHCIMC22UB (CA/ES).

International Masterclasses: @physicsIMC #LHCIMC / #lhcimc

Activitats i Notícies relacionades Taller

Neutrinos: viendo lo invisible

Els neutrins són les partícules elementals més esquives de la natura: cada segon ens travessa bilions de neutrins, tot i que en tota la nostra vida només un d'ells interactuarà amb el nostre cos.

Ivan Esteban, ICCUB
    Conferències

Neutrins: veient l'invisible

Ivan Esteban, ICCUB
    Michael Collins, Pça Sagrada Familia, 4, 08013
    Conferències

Obert el concurs "Beamline for schools" del CERN

Gràcies a cinc edicions prèvies amb èxit, el concurs Beamline for Schools (BL4S) que ofereix als estudiants de batxillerat l'oportunitat de realitzar un experiment real en un laboratori d'investigació real s'ha convertit en un concurs científic molt popular que fins ara ha motivat a gairebé 10,000 estudiants a aprendre sobre física de partícules.

Notícies Externes

Materials relacionats Taller

El recorregut de les partícules

Descripció del recorregut que realitzen els protons al CERN, des de la bombona d'hidrogen de la qual s'obtenen, fins al Gran Accelerador d'Hadrons (LHC), passant per diversos acceleradors intermitj

Reportatges/Documentals
    Chris Mann
    CERN/ICCUB
    Maquetes

Maqueta de l'LHCb

Maqueta de l'LHCb realitzada pel taller Grau Alcázar, sota la supervisió del grup.

Maquetes fixes

En col·laboració amb