Doble èxit al IX Concurs de Divulgació CPAN

Doble èxit al IX Concurs de Divulgació CPAN
CPAN

Dos projectes que compten amb la participació de membres de l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB) han estat premiats al IX Concurs de Divulgació del CPAN (Centro Nacional de Física de Partículas, Astropartículas y Nuclear).

Les candidatures premiades són “Detectors híbrids per a visualitzar partícules en educació secundària”, presentada pels membres del projecte ADMIRA (Activitats amb Detectors Medipix per Investigar la Radiació a l'Aula) en la categoria d’Experiments i Demostracions i “El telescopi més gran del món”, presentada per l’investigador predoctoral de l’ICCUB i divulgador científic Toni Bertólez (@delbuitaltot), en la categoria de vídeos.

L'objectiu d'aquest certamen és estimular la producció de material divulgatiu per a fer arribar al públic en general, i els estudiants d'educació secundària i universitària en particular, els avenços en la investigació en Física de Partícules, Física d'Astropartícules i Física Nuclear.

Els premis, dotats de 1500€, permetran a ambdós projectes seguir creixent i portant la física  i la ciència al públic general. L’entrega dels guardons ha tingut lloc avui, divendres 25 de novembre a les XIV Jornades CPAN a Bilbao.

Sobre el projecte ADMIRA

El projecte ADMIRA (Activitats amb Detectors Medipix per Investigar la Radiació a l'Aula) ha creat una xarxa d'escoles al voltant de l'ús de Detectors Timepix dissenyats al CERN per a apropar la investigació que es fa en Universitats i Centres de Recerca en les àrees de radioactivitat i física de partícules als estudiants i professorat de secundària.

El grup de treball del projecte consta de professors i professores de diversos centres de secundària de Catalunya així com membres de l’ICCUB i del CERN que col·laboren per a dinamitzar aquesta xarxa d’escoles, crear materials pedagògics al voltant del detector i formar a la resta d’agents educatius en el funcionament del detector i dels conceptes teòrics darrere de la radioactivitat.

Els membres d’aquest grup de treball, encapçalat per Daniel Parcerisas (Sagrada Família, Gavà), Rafael Ballabriga (CERN) i Eugeni Graugés (UB) han presentat la candidatura premiada “Detectors híbrids per a visualitzar partícules en educació secundària”, basada en la seva experiència dins el projecte, conjuntament amb Anna Argudo (ICCUB), David Corrons (La Salle Manlleu), Iolanda Huguet (INS Mollerusa IV), Esther Pallares (ICCUB), Hernan Pino (Sant Nicolau, LIWU), Francesc Salvat (CERN) i Sonia Tarancon (Santo Angel).

En un extracte de l’acte del jurat, aquest valora “la claredat de l'exposició de experiment i l'originalitat del treball, així com les propostes d’adaptació de l’experiment per a ser realitzat per alumnat amb necessitats educatives especials.”

Sobre el projecte Del Buit Al Tot

Davant la necessitat de tenir un canal de divulgació científica orientat a joves i en català, el Toni Bertólez va començar al 2020 el projecte Del Buit Al Tot, amb el que explica conceptes de física d’una manera dinàmica i amena a YouTube, Instagram i Twitter.

El Toni forma part, també, de la xarxa de divulgació Neurones Fregides (@neurofregides), una plataforma de comunicadores científiques joves que expliquen ciència a les xarxes socials en català.

Del Buit Al Tot ja té un parell d’anys de vida, però aquesta no ha estat la primera experiència del seu creador en el món de la divulgació. Des de monòlegs de ciència fins a multitud de projectes a les xarxes, ha experimentat amb formats molt diferents.

Amb el vídeo “El telescopi més gran del món”, el Toni ens explica de forma eficaç, dinàmica i rigorosa les característiques del telescopi de neutrins de l’Antàrtida IceCube.

Sobre la candidatura, el jurat valora “la qualitat de l’edició i producció del vídeo, així com la capacitat de comunicació de l’autor i els recursos audiovisuals  emprats”.

Enhorabona a tots dos projectes!

Toni Bertólez, ICCUB
Els Lego de la matèria. Més enllà dels protons, neutrons i electrons
De què està fet tot el que coneixem? Més enllà dels àtoms, protons, neutrons i electrons, la matèria pot ser moltes altres coses. L'objectiu de la física de partícules és entendre quines són les peces de la natura més fonamentals i com es relacionen entre elles per formar el món que coneixem.
Toni Bertólez, ICCUB