Debat inaugural de l’exposició «Quàntica»

Argos, instal·lació de Yunchul-Kim
© Mark-Blower
Mónica Bello
José Ignacio Latorre, ICCUB
Juan Cortés
Suzanne Treister
Yunchul Kim
Organitza

Debat inaugural de l’exposició «Quàntica», amb la participació de Mónica Bello, comissària i directora d’Arts at CERN; José Ignacio Latorre, assessor científic de l’exposició; i els artistes Juan Cortés, Suzanne Treister i Yunchul Kim.

L’exposició «Quàntica» és una coproducció d’àmbit europeu que té com a origen el programa Arts at CERN, que pretén acostar al gran públic i mitjançant la creació artística les investigacions que es fan a l’accelerador de partícules d'aquesta organització internacional. A més, l’exposició presenta un recorregut científic amb l’objectiu d’explorar com és aquesta realitat elemental que descriu la quàntica, present al món sensible però oculta als nostres sentits, i quina tecnologia se’n deriva.

En aquesta taula rodona amb els comissaris i alguns dels artistes presents a l’exposició coneixerem com s’ha produït aquest diàleg i de quina manera es complementen expressió artística i coneixements científics a l’hora de construir discursos sobre la realitat a escala subatòmica.

L'Institut de Ciències del Cosmos i el Departament de Física Quàntica i Astrofísica de la UB participen en la part científica de la mostra amb diferents activitats i instal·lacions. Entre aquestes es troben les visualitzacions de «Simulacions de mecànica quàntica» realitzades dins un projecte de col·laboració entre estudiants de grau i professors i investigadors de l'ICCUB, el col·loqui «De què parlem quan parlem de quàntica?» entre investigadors David Mateos (ICREA-ICCUB) i  Maciej Lewenstein (ICREA), un vídeo on apareix la jove investigadora en computació Quàntica, Alba Cervera, o una visita comentada a l'exposició de la mà del seu assessor científic, José Ignacio Latorre.  També es trobaran en aquesta vessant de la mostra diferents instruments de laboratori de diferents departaments de la Facultat de Física de la UB que aproparan als visitants al món de la recerca en física quàntica.

Quantum Computer
L’investigador de l’ICCUB Sofyan Iblisdir a Sopa de Partículas amb la xerrada “Computació quàntica: una breu introducció”
L’investigador Sofyan Iblisdir del grup de tecnologies quàntiques de l’Institut de Ciències del Cosmos oferirà la xerrada «Computación cuántica: una breve introducción» el proper dimecres 10 de novembre al grup d’aficionats de la física quàntica Sopa de Partículas.
Sofyan Iblisdir, ICCUB

Entrevista a Alba Cervera a Órbita Laika

El món quàntic està format per àtoms, els elements fonamentals de la vida. En ell, el temps i l'espai funcionen de manera diferent al nostre món.

Entrevista/Debat
Alba Cervera, ICCUB
Órbita Laika
Secció J.I. Latorre amb D. Mateos: El quark-gluon plasma.

L'investigador David Mateos ha estat convidat a la secció de física de José Ignacio Latorre, Secció, del programa "Aquí, amb Josep Cuní" de La SER Catalunya.

SER Catalunya
Llibres i Manuals
Catàleg de l'exposició "Quàntica"

“El primer gran pas que fa la mecànica quàntica és sorprenent. Parteix d’un fet ineludible. Al món del que és més petit, quan intentem mesurar alterem el que mesurem.

Actes de congressos
CCCB - Direcció de Comunicació de la Diputació de Barcelona
Secció J.I. Latorre amb B. Julià "El fred absolut"
Entrevista/Debat